Jom tambah thaqafah..  

Posted by Wan Nur Zharif bin Wan Nordin

Kata-kata hikmah saidina Ali bin Abi Talib K.W.H

-Perkara yang perlu ada bagi kepimpinan ialah sikap berlapang dada

-Orang yang paling bakhil dalam urusan hartanya ialah mereka yang terlalu pemurah dalam menggadaikan maruah dirinya

-kebakhilan adalah himpunan segala keaiban,ia ibarat tali kekang kuda yang menggepalai perjalanan ke arah setiap kejahatan

-senyuman boleh menyuburkan ikatan kasih sayang

-kezaliman adalah tanda berakhirnya pemerintahan raja-raja

-Dengan banyak berdiam diri maka lahirlah kegerunan dan penghormatan

-seburuk-buruk makanan yang haram adalah makanan yang haram

-orang yang menjalankan kegiatan perniagaan adalah sesiapa yang akan menanggung risiko(merempuh bahaya)

menggerakkan sesuatu yang tidak bergerak lebih mudah daripada menghentikan pergerakan sesuatu yang sedang bergerak

-sifat keji seseorang itu diketahui apabila dia banyak bercakap tentang perkara yang tidak memberikan sebarang faedah kepadanya,juga diketahui apabila dia memberitahu tentang sesuatu perkara yang tidak diminta(ditanya).

-Ada tiga perkara yang mebinasakan iaitu:1-sifat sombong yang telah menjatuhkan iblis daripada kedudukan yang asal,2-sifat tamak yang telah mengeluarkan adam A.S daripada syurga dan,3-sifat hasad dengki yang mengajak anak adam A.S supaya membunuh saudaranya sendiri.

-Ada tiga perkara yang berlanjutan (tidak kekal lama)iaitu:1-harta yang ada pada orang boros,2-awan pada musim panas dan,3-kemarahan orang yang sedang bercinta

-duduklah bersama dengan golongan yang berakal samada mereka itu musuh ataupun sahabat engkau kerana sesungguhnya akal akan menduduki,akal juga memberi kesan.

-berjihadlah kamu menentang hawa nafsu sebagaimana kamu berjihad menentang musuh

-Orang jahil dikira masih kecil walaupun sudah tua,manakala orang alim sudah dikira berumur walaupun masih baru(muda)

-Cintakan jawatan kepimpinan boleh menjauhkan diri daripada cintakan Allah SWT

-Berhati-hati tidak mampu mengelakkan diri dari ketentuan Allah SWT.

-Orang yang merdeka adalah hamba selagi memiliki sifat tamak manakala hamba adalah orang yang merdeka selagi dia redha dengan apa yang ada.

-Hendaklah kamu bergaul dengan menusia lain sebaik mungkin sehingga apabila engkau meninggal dunia mereka akan menangisi pemergian kamu dan sekiranya kamu masih hidup ,maka selagi itulah mereka akan mengasihi kamu.

-ambillah hikmah (kebijaksanaan) dimana sahaja ia berada,kerana hikmah juga berada didalam dada orang yang munafiq kemudian ia teragak-agak (tertahan-tahan) untuk keluar sehingga akhirnya ia keluar dan tinggal bersama pemiliknya yang asal (orang mukmin) seterusnya kembali berada didalam dada orang mukmin.

-orang yang melakukan dakwahsedangkan dirinya tidak melakukan sebarang amalan (adalah sia-sia)umpama orang yang memanah sedangkan panahnya tidak bertali.

-Tinggalkanlah perbuatan dosa sebelum perbuatan dosa tersebut meninggalkanmu.

-Dunia ini hanyalah mimpi(ilusi),manakala akhirat suatu kenyataan(realiti).Kita yang berada diantara dunia dan akhirat adalah igauan mimpi yang bukan-bukan.

-orang yang redha dengan perbuatan sesuatu kaum adalah seperti sesiapa yang turut melakukannya bersama mereka,dan sesiapa yang masuk kedalam kebatilan mendapat dua dosa iaitu,dosa melakukannya dan dosa redha dengannya.

-buah fikiran engkau tidak mampu menyelesaikan semua perkara maka hendaklah engkau menggunakannya bagi urusan-urusan yang penting.

-Zuhud(tidak ada keinginan)terhadap dinar dan dirham lebih mulia daripada dinar dan dirham itu sendiri.

-kesalahan orang alim seumpama kapal yang pecah ,lalu kapal tersebut karam dan turut tenggelam bersamanya ialah makhluk.

-Bermusafir adalah neraca kepada akhlak.

This entry was posted on Monday, May 4, 2009 at 8:47 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment